2024. szeptember 4., szerda

NTP-TEHETSEG-23-0223 menTálentumok - Tehetségek lelki egészségének támogatása

 

A pályázat célja az volt, hogy az intézményünkben művészetet tanuló, több területen is tehetséges gyerekek 60 órányi, iskolán kívüli tevékenység kapcsán önismereti foglalkozásokon, a mentális egészséget megőrző művészetterápiás alkalmak, tapasztalatok segítségével tisztább önképet kapjanak, erősségeiket és tehetségterületeiket még mélyebben feltérképezve tudják szemlélni önmagukat és a külvilágot, illetve a mélyebb önismeret segítségével jobban tudják adottságaikat, tálentumaikat kihasználni, magasabb minőségben művelni azokat. További fontos cél volt a tehetséggel együtt járó társadalmi felelősségvállalás nyomásának kezelése a gyerekekben, az ebből adódó szorongások, teljesítménykényszer csökkentése. A terápiás, önsegítő foglalkozások olyan lehetőségeket biztosítottak a projektben résztvevőknek, melyekre a közismereti oktatás során nincs lehetőségük. Iskolánk Mohács város minden közismereti intézményéből fogad gyerekeket, így a tehetséggondozó program jótékony hatásaiból a város és környékén élő gyerekek közül sokan részesültek.

A pályázatban résztvevő gyerekek különböző életkorúak, mert művészeti iskola lévén 6-14 éves korú gyerekeket gondozunk. A tehetséges gyerekek, illetve tehetségígéretek szinte minden életkorban megtalálhatóak intézményünkben, akik a művészeti iskolán kívül más-más közismereti intézmény tanulói Mohácson és környékén. A pályázatba a különböző tehetségazonosítás lévén kerültek be a kiválasztott gyerekek minden életkorból, akiknek szükségük van a pályázat által kínált tehetséggondozó műhelymunkákra.

A foglalkozások, műhelymunkák szinte felölelték a művészeti tevékenységek teljes skáláját, de leginkább az alkotótevékenységek során az írást és a vizuális művészeteket használtuk, illetve az önismereti könyveket, segítő könyveket ismertetük meg a gyerekekkel. A csoportos foglalkozásokat terápiás eszközök segítették, mint az ejtőernyő, színes kendők, a mesefoglalkozásokhoz papírszínházmesék, hangszerek. Intézményünk 4.500 000 Ft támogatást nyert, melyből finanszíroztuk a foglalkozásvezetők

tisztetetdíját, a foglalkozások anyagköltségeit, az utazások kiadásait, belépőjegyeket, étkezést, a szükséges eszközöket.

Az egész pályázati program a mentálhigiénés támogatásra épült, mind a résztvevő gyerekek, mind a kortársaik, családjuk tekintetében. Ha ezek a tehetséges gyerekek jobban, mélyebben megismerik önmagukat, tisztábban látják saját képességeiket, erősségeiket, ez mind kihatással lehet a környezetükre, családjukra, az ő látásmódjukra és a környezetükére egyaránt.

A szülőkkel történő kapcsolódásként, a szülő-gyerek kapcsolat erősítéseként egy interaktív programsorozatból álló, közösen eltöltött napot valósítottunk meg Budapesten. A legalább 4 órás, interaktív, élmény alapú, szemléletformáló eseményként megtekintettük a budapesti Light Art Museum tárlatát, amely egy egyedülálló, fényművészeti kiállítás. A megújult tárlat segített felfedezni a fényt, mint fizikai és természeti jelenséget, a technológiai fejlődés indikátorát és a szimbolikus jelentéstartalommal felruházott kulturális konstrukciót. A fény nem csak kívül, hanem belül is világít, így a belső fényünk megtalálásában kapcsolódik a pályázati tematikához. A kiállítás új információkat adott a fény természetét illetően: a szupernováktól a fekete lyukakig, a párhuzamos univerzumoktól a kristály szerkezetébe záródott északi fényig. Ez az élmény segített a résztvevőknek megérteni testünk és lelkünk bonyolult, de szorosan összekapcsolódó rendszerét. Ezt követően a Művészetek Palotájában tekintettük meg a vizuális élmények által átélhető, következő önismeret lépcsőfok meglépésének lehetőségét, a Souls Amor előadást a Recirquel, Magyarország első számú új-cirkusz társulatának műsorát, amely a szeretetről, az egyetlen és ősi, időn és téren átívelő, mindannyiunkat összekötő energiáról beszél. A kettő között a Ludwig múzemban egy művészetpedagógiai foglalkozáson is részt vettünk. A három program az audiovizuális élmények segítségével adott új perspektívákat mind a kiállítások, mind a kortárs előadások tekintetében, miközben a fényről és szeretetről tanított szülőt, gyermeket egyaránt.

A 60 órás tehetséggondozó programban 35 tanuló, a megvalósításában 7 előadó, terapeuta, és pedagógus vett részt.

Csabai Dorina Eszter meseterapeuta, Berta Beáta irodalomterapeuta, Pánovics-Papp Gabriella lovas terapeuta, Nagy-Bán Kitti illusztrátor, grafikus, Antoni Andrea drámapedagógus, Magyarné Manga Anett grafikus és Rózsavölgyi Anett vettek részt a foglalkozások lebonylításában.

Köszönet minden résztvevőnek, szülőnek, pedagógusnak, aki segítette a pályázat megvalósulását!

















Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése