A pályázat célja az volt, hogy az intézményünkben
művészetet tanuló, több területen is tehetséges gyerekek 60 órányi, iskolán
kívüli tevékenység kapcsán önismereti foglalkozásokon, a mentális egészséget
megőrző művészetterápiás alkalmak, tapasztalatok segítségével tisztább önképet
kapjanak, erősségeiket és tehetségterületeiket még mélyebben feltérképezve
tudják szemlélni önmagukat és a külvilágot, illetve a mélyebb önismeret
segítségével jobban tudják adottságaikat, tálentumaikat kihasználni, magasabb
minőségben művelni azokat. További fontos cél volt a tehetséggel együtt járó
társadalmi felelősségvállalás nyomásának kezelése a gyerekekben, az ebből adódó
szorongások, teljesítménykényszer csökkentése. A terápiás, önsegítő
foglalkozások olyan lehetőségeket biztosítottak a projektben résztvevőknek,
melyekre a közismereti oktatás során nincs lehetőségük. Iskolánk Mohács város minden
közismereti intézményéből fogad gyerekeket, így a tehetséggondozó program
jótékony hatásaiból a város és környékén élő gyerekek közül sokan részesültek.
A pályázatban résztvevő gyerekek különböző
életkorúak, mert művészeti iskola lévén 6-14 éves korú gyerekeket gondozunk. A
tehetséges gyerekek, illetve tehetségígéretek szinte minden életkorban
megtalálhatóak intézményünkben, akik a művészeti iskolán kívül más-más
közismereti intézmény tanulói Mohácson és környékén. A pályázatba a különböző
tehetségazonosítás lévén kerültek be a kiválasztott gyerekek minden életkorból,
akiknek szükségük van a pályázat által kínált tehetséggondozó műhelymunkákra.
A foglalkozások, műhelymunkák
szinte felölelték a művészeti tevékenységek teljes skáláját, de leginkább az
alkotótevékenységek során az írást és a vizuális művészeteket használtuk,
illetve az önismereti könyveket, segítő könyveket ismertetük meg a gyerekekkel.
A csoportos foglalkozásokat terápiás eszközök segítették, mint az ejtőernyő,
színes kendők, a mesefoglalkozásokhoz papírszínházmesék, hangszerek.
Intézményünk 4.500 000 Ft támogatást nyert, melyből finanszíroztuk a
foglalkozásvezetők
tisztetetdíját, a foglalkozások anyagköltségeit, az
utazások kiadásait, belépőjegyeket, étkezést, a szükséges eszközöket.
Az egész pályázati program a mentálhigiénés
támogatásra épült, mind a résztvevő gyerekek, mind a kortársaik, családjuk
tekintetében. Ha ezek a tehetséges gyerekek jobban, mélyebben megismerik
önmagukat, tisztábban látják saját képességeiket, erősségeiket, ez mind
kihatással lehet a környezetükre, családjukra, az ő látásmódjukra és a
környezetükére egyaránt.
A szülőkkel történő kapcsolódásként, a szülő-gyerek
kapcsolat erősítéseként egy interaktív programsorozatból álló, közösen
eltöltött napot valósítottunk meg Budapesten. A legalább 4 órás, interaktív,
élmény alapú, szemléletformáló eseményként megtekintettük a budapesti Light Art
Museum tárlatát, amely egy egyedülálló, fényművészeti kiállítás. A megújult
tárlat segített felfedezni a fényt, mint fizikai és természeti jelenséget, a
technológiai fejlődés indikátorát és a szimbolikus jelentéstartalommal
felruházott kulturális konstrukciót. A fény nem csak kívül, hanem belül is
világít, így a belső fényünk megtalálásában kapcsolódik a pályázati
tematikához. A kiállítás új információkat adott a fény természetét illetően: a
szupernováktól a fekete lyukakig, a párhuzamos univerzumoktól a kristály
szerkezetébe záródott északi fényig. Ez az élmény segített a résztvevőknek
megérteni testünk és lelkünk bonyolult, de szorosan összekapcsolódó rendszerét.
Ezt követően a Művészetek Palotájában tekintettük meg a vizuális élmények által
átélhető, következő önismeret lépcsőfok meglépésének lehetőségét, a Souls Amor
előadást a Recirquel, Magyarország első számú új-cirkusz társulatának műsorát,
amely a szeretetről, az egyetlen és ősi, időn és téren átívelő, mindannyiunkat
összekötő energiáról beszél. A kettő között a Ludwig múzemban egy
művészetpedagógiai foglalkozáson is részt vettünk. A három program az
audiovizuális élmények segítségével adott új perspektívákat mind a kiállítások,
mind a kortárs előadások tekintetében, miközben a fényről és szeretetről
tanított szülőt, gyermeket egyaránt.
A 60 órás tehetséggondozó programban 35 tanuló, a
megvalósításában 7 előadó, terapeuta, és pedagógus vett részt.
Csabai Dorina Eszter meseterapeuta, Berta Beáta
irodalomterapeuta, Pánovics-Papp Gabriella lovas terapeuta, Nagy-Bán Kitti
illusztrátor, grafikus, Antoni Andrea drámapedagógus, Magyarné Manga Anett
grafikus és Rózsavölgyi Anett vettek részt a foglalkozások lebonylításában.
Köszönet minden résztvevőnek, szülőnek, pedagógusnak,
aki segítette a pályázat megvalósulását!
Nincsenek megjegyzések
Megjegyzés küldése